Czasami pomimo wykupienia licencji program Comarch ERP Optima sygnalizuje, że pracuje w trybie demo lub trybie tylko do odczytu (w przypadku bazy gdzie rozbieżność dat miedzy dokumentami wynosi ponad 60 dni).
Najczęstszą przyczyną jest próba zalogowania się do modułu na który nie posiadamy licencji. Najłatwiej sprawdzić czy mamy do czynienia z taką właśnie sytuacją z poziomu okna logowania. Wystarczy przejść na zakładkę moduły i porównać czy zaznaczone tam moduły są tożsame z tymi, które zakupiliśmy. W szczególności powinniśmy zwrócić uwagę na moduły zwykle i tzw. Plus. Jeśli zaznaczone jest coś więcej niż wynika z licencji to musimy taki moduł odznaczyć i możemy zalogować się do Comarch ERP Optima.
Opisane rozwiązanie zadziała jednorazowo. Przy kolejnym logowaniu znowu musimy odznaczyć zbędne moduły. Aby nie musieć powtarzać tej czynności przy każdym logowaniu musimy zalogować do systemu operatorem z uprawnieniami administratora i w konfiguracji ustawić do jakich modułów ma mieć uprawnienia dany użytkownik (z poziomu System \ Konfiguracja \ Program \ Użytkowe \ Operatorzy \ [Kartoteka użytkownika] .